12.10.13

Mobbning

Jag tror att många av oss nån gång blivit retad för något.. Kan inte räkna, har fel skor, stavar dåligt, har 'fula' byxor, håller på med 'fel' sport, bor på fel gata, har ett fult namn etc

Det lilla jag råkat ut för som yngre kanske inte är direkt nämnvärt för andra, knappt för mig själv heller..men ja, det har satt sina spår ändå..osäkerheten är ett faktum..att vilja passa in.

Jag har sett folk i min närhet råka illa ut..höra gråt på nätterna och klaga på ont i magen & att man är sjuk och inte kan gå i skolan..
Att resa sig upp och bli stark, nånstans tror jag tanken funnits att det aldrig blir bättre och en vilja att avsluta.. Tackolov slutade inte sagan där! Du är en av de starkaste personer jag vet idag! Ett 'nytt' liv med vänner som finns i stormväder och håller din rygg, skinnet på näsan finns igen, rak rygg! 
Men i vissa stunder syns osäkerheten i dina ögon, viljan att passa in.

Jag vet vem som gjort dig mest illa och det finna ingen jag föraktar på samma vis som h*n. 
Jag har sett & anhöriga gråta i förtvivlan, samtal med skola & rektor utan resultat!
Du är min idol! Vilken resa du gjort! 

Joel har alltid varit noga med att lära våra barn hälsa på folk..med motivationen... 'det kan göra någons dag!' vilken underbar tanke! 
På dagis lär sig våra barn att stå upp för sin åsikt! Det är en av fördelarna med mindre barngrupper! De vågar stå för sina åsikter & viljor!

Som förälder har vi det största & viktigaste uppdraget. Vi SKA lära barnen hur man uppför sig & skillnaden på rätt&fel. Alla har lika värde, ingen är annorlunda - alla är sig själva! Varje människa är unik. 
Våra barn ska vara trevliga, inte retas för 'fula' kläder, bo på fel ställe, eller att de har de mindre bra ställt hemma. Våra barn ska respektera andra och vilja lär känna nya människor utan förutfattade meningar! De ska respektera ett nej, själva kunna säga nej fast alla andra säger ja.
De ska ta den mobbades parti om situationer uppstår utan rädsla för sin egen del.
De ska våga säga till om de själva känner obehag eller blir retade! 
Vi kommer slåss för våra barns trygghet & rätt till ett ohämmat liv! Fan den som sätter sig emot rent ut sagt! Vi kommer slåss för våra barns rättigheter!!

Det är upp till oss vuxna att lära oss själva & våra barn att mobbning är fel!
Förut kallades det 'hönsmammor'... Jag tror att 'aktiva föräldrar' är ett bättre ord!
Tillsammans kan vi få mobbningen att upphöra! Ett hej, en klapp på axeln, sällskap hem från skolan..det gör skillnad! 

Det är motvind när en drake lyfter.

Emma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar